Aikaisemmassa postauksessa pohjustin työskennelleeni kahden mahtavan asiakastyön parissa viime viikot. Toinen näistä asiakkuuksista on kampaamo Frame, upea uusi kampaamo Turun keskustassa, joka tarjoaa ekologisempia, eettisempiä ja kaikin puolin ystävällisempiä vaihtoehtoja kampaamokokemukselle - kuitenkin itse kokemuksesta tinkimättä. Frame ei ole ekokampaamo, vaan sen kohderyhmää ovat trendikkäät, mutta valveutuneet ihmiset, jotka haluavat arjessaan tehdä ympäristön kannalta parempia valintoja.
Asiakashankinta
Otin yhteyttä Kampaamo Frameen ja esittelin heille alustavan vision siitä, millaista materiaalia heille voisin tuottaa. He kiinnostuivat, ja sovimme tapaamisen. Tapaamista varten tutustuin vielä syvemmin asiakkaaseen, heidän tyyliinsä ja arvoihinsa ja heidän näkyvyyteensä somessa. Tutustuin myös kattavasti heidän kilpailijoihinsa ja pohdin, millaisella materiaalilla Frame pystyisi erottautumaan edukseen. Kautta linjan varsinaiset kuvausjärjestelykuvat olivat harvassa kilpailijoilla, ja olemassa oleva kuvamateriaali toisti pitkälti samaa, kampaamoympäristöön sijoittuvaa kuvastoa. Niinpä lähtökohtaisesti lähdettiin tuottamaan jotakin yllättävää, erilaista ja mieleenpainuvaa.Valmistin Canvalla presentaation, jossa esittelin visiotani ja kuvausjärjestelyprosessin etenemistä. Valmiina presentoitavaksi oli myöskin keräämäni Pinterest-taulu. Loin myös kysymyslistan alkupalaveria varten, jonka avulla asiakkaan haastatteleminen helpottui.
Palaverissa
Tapasin asiakkaan kampaamolla ja aloitimme keskustelemalla Framen arvoista, inspiraatiosta ja kohderyhmästä. Haastattelin asiakasta heidän tarpeistaan: mihin kuvia tarvitaan, mihin ne tulisivat. Halusin myös tietää, onko Framella tietty brändityyli tai brändivärejä jne. jotka tulisi ottaa huomioon yhtenäisen sisällön luomiseksi.Esittelin asiakkaalle visioni ja sen tukena Pinterest-moodboardit ja valmistelemani presentaation, jonka jälkeen keskustellen lisäsimme lisää lihaa luiden päälle ja täydensimme alustavaa suunnitelmaa. Asiakkaalla oli vireillä Instagram-joulukalenteri, johon hän tarvitsi kuvia suhteellisen nopealla aikataululla ja niinpä suunnittelimme jo hieman myös aikataulua.
Luonnokset ja kuvaussuunnitelma
Alkuperäinen inspiraationi oli tuottaa Framelle tuotekuvia, jossa luonto ja synteettisyys kulkevat käsi kädessä: suunnitelma oli kuvata tuotteet luonnossa, mutta niin että kussakin kuvassa on jokin kiinnostava synteettinen särö, esim. flat lay -kuva, jossa pohjana kallio/sammalmätäs/jäkälä ja sen päällä kahdeksankulmainen peili, jonka päällä kuvattava tuote. Peili peilaa taivasta/mäntyjä/yllätyksenä kukkia. Piirsin luonnokset ja loin pikkutarkan kuvaussuunnitelman aikatauluineen, jonka pohjalta kuvauksia lähdettäisiin toteuttamaan.Lokaatioksi valikoitui Siuntiossa sijaitseva niemennokka Kopparnäs, jonka kalliot ovat sanoinkuvaamattoman upeaa, eri kivilajien sekoitusta. Asiakas innostui alkupalaverin presentaatiossa kovasti visiosta, mutta talvi yllätti kuvaajan ja tuotteiden kuvaaminen hangessa ei juuri vastannut tarkoitusta, siispä kehittelin lennosta studiokuvaluonnokset kullekin tuotesarjalle samalla idealla: halusin tuoda kuviin orgaanisuutta ja konkreettista luontoa, mutta samalla säilyttää synteettisyyden, trendikkyyden ja Framen brändiin kuuluvan minimalistisuuden.
Kuvaaminen
Vihdoin oli aika kääriä hihat ja ryhtyä toteuttamaan suunniteltuja kuvia! Prosessin kuvaus eri kuvasarjoista löytyy tämän blogin postauksista Olaplex flatlay, Olaplex, Kevin Murphy, Color Mask ja O'Right.Valmiisiin kuviin voit tutustua Mira Ahola DSGN -blogin puolella postauksissa O'Right, Color Mask, Kevin Murphy, Olaplex sarja 1 ja Olaplex sarja 2.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti