|
ISO 1000 | 28mm | f3,2 | |
Olen esitellyt kampaamo Framelle tekemieni kuvausjärjestelytöiden prosessin kuvausta useissa aikaisemmissa postauksissa, mm. Olaplex flat lay ja Olaplex. Tässä postauksessa kurkistetaan jälleen yhden kuvasarjan valmistamisen kulisseihin.
Inspiraatio ja moodboard
Tässäkin kuvasarjassa inspiraationa oli tuoda orgaanisuus ja synteettisyys samaan kuvaan. Ajatuksena oli tuoda kuviin luontoa ja luonnon materiaaleja, mutta epätavallisella ja tyylitellyllä tavalla. Pinterestissä kahlatessani innostuin tavattomasti kuvista, joissa kasvien varjot piirtyvät kuvaan, mutta itse kasvia ei kuvassa edes näy, ja sitä halusin lähteä myös itse kokeilemaan näissä kuvissa. Lisäksi kuviin tuotiin puuta, mutta hyvin särmäksi kuutioksi pakotettuna. Alla Pinterest-benchmarkkauksen satoa, joista poimin omiin kuviini seuraavanlaisia ideoita:
- Kasvien varjot kuvissa, mutta varsinainen varjon lähde piilossa.
- Pastellisävyt (ovat myös osa tuotemerkin Kevin Murphy brändiä ja keskustelevat hyvin myös Framen sävyjen kanssa)
- Eritasoiset pienet podiumit
- Raikkaus!
Kuvaustekniset seikat
Kuvat kuvattiin 28mm objektiivilla, joka oli varustettu pyöröpolarisaatiosuotimella mahdollisten kiiltojen ja heijastumien vaimentamiseksi.
Varjojen ollessa sommitelman keskeinen elementti, oli valaistus eittämättä avainroolissa. Hyvä valaistustekniikka löytyi suhteellisen nopeasti: käytössä oli yleisvalona kohtisuoraan edestäpäin valaiseva softbox ja voimakkaan varjon luomiseksi sivusta edestä valaiseva kohdevalaisin. Varjojen oikeanlainen piirtyminen, pehmeinä, mutta selkeästi erottautuvina, vaati kuitenkin paljon eri valaistuskulmien, -etäisyyksien jne. testailua. Testailin myös eri "tasoisten" varjojen luomista lisäämällä käsivaralla kasveja eri etäisyyksille sommitelmasta.
Kuvat kuvattiin suhteellisen pienellä aukolla f3,2 kapeahkon syväterävyysalueen luomiseksi ja taustan pehmentämiseksi.
Kuvat olivat ensimmäisten koskaan järjestelmäkameralla ottamieni kuvien joukossa, ja opin niiden myötä valtavasti eri säätöarvoista ja niiden vaikutuksesta toisiinsa ja valmiiseen kuvaan. Nyt tiedän paremmin, miten olisin saanut luotua kuviin valoa pienemmällä ISO-arvolla ja vähemmällä rakeisuudella.
|
Valaistus oli avainasemassa varjoleikkejä toteutettaessa. |
|
Halusin saada kasvien varjot piirtymään riittävän terävänä, mutta kuitenkin varjomaisen pehmeänä. Tämä vaati paljon eri valaistusetäisyyksien ja -kulmien tutkimista ja kokeilua. |
|
Hain varjoihin erilaisia syvyyksiä ja tasoja lisäämällä käsivaralla lisää varjostavia kasveja. |
Sommitelman suunnittelu
Taustaksi kuviin valikoitui vaaleanpunainen samettikangas. Pastellinen sävy kirkastui benchmarkkauksen myötä raikkautensa vuoksi, mutta valitsin lopulta astetta murretumman sävyn. Valoa taittava ja aavistuksen elävä sametti valikoitui materiaaliksi, sillä sen luonne toistaa jälleen kuviin haettua synteettisen ja orgaanisen rinnakkainasettelua. Jälkikäteen pohdittuna olisin ehkä testannut myös korkeakiiltoisella maalilla maalattua sileää levyä tai tekstuurista, maalattua levyä.
Luonnollisen ja synteettisen liittoa edustavat myös sommitelmaan tarvittavat pienet podiumit. Luonnollinen, vaalea puu syineen ja näkyvine vuosirenkaineen näytti ihanalta ja kiinnostavalta tiukan symmetriseksi, epäluonnolliseksi kuutioksi pakotettuna.
|
Kuvissa käytettävät puiset kuutiot valmistettiin "mittatilaustyönä" SSKKY:n Taitajankadun toimipisteessä. |
Kuvankäsittely ja optimointi
Kuvat käsiteltiin ja optimoitiin Instagramia varten lopuksi Lightroomilla ja paranneltiin Photoshopilla. Mainitsemisen arvoista muokattavista arvoista:
- valkotasapainon optimointi (harmaakortti olisi tässä ollut kullanarvoinen)
- Tuotteiden etikettien selkeytys Lightroomin sivellintyökalulla.
- Sametin silottelu Photoshopin korjaustyökalulla.
|
Lightroomilla ja Photoshopilla käsitelty kuva |
Lisää valmiita kuvia löydät
Mira Ahola DSGN -blogin puolelta,
tästä postauksesta.
Pohdinnat ja johtopäätökset
- Valaistustekniikka: varjojen luominen ja rakentaminen valaistustekniikan avulla
- Kameratekniikka: projekti opetti minulle aivan valtavasti kuvaamisesta ja kameran säädöistä. Jälkikäteen tekisin erityisesti ISO-arvon kohdalla toisenlaiset valinnat, mutta opetus oli arvokas.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti