Kuvausjärjestely | P R O S E S S I | Olaplex flatlay
ISO 640 | 28 mm | f8,0 | 1/50
Tässä postauksessa kuvallinen kurkistus Kampaamo Framelle tuotettujen Olaplex-tuotteiden kuvausten kulisseihin. Tutustu asiakkaaseen ja kuvausjärjestelyprosessin taustatyöhön postauksessa Kampaamo Frame.
Inspiraatio ja moodboard
Inspiraationa kuville oli ajatus tuotteiden luonnollisten raaka-aineiden tuominen näkyväksi sommittelemalla niitä konkreettisesti kuviin itse tuotteiden kanssa. Pinterest-benchmarkkauksen myötä kuvien kuvakulmaksi alkoi kirkastua flat lay, sillä se palveli ideaa ja tarkoitusta parhaiten, ja halusin myös itse päästä testailemaan tällaisen flat lay -kuvan rakentamista. Alla johtotähdikseni valitsemat Pinterest-kuvat, joista kuvausjärjestelyäni ohjaamaan poimin seuraavanlaisia johtopäätöksiä:
Flat lay -kuvakulma
Puhtaan valkoinen, kiilloton tausta
Tuotteiden sisältämien raaka-aineiden sommittelu kuviin niin, että luodaan kiinnostavia muotoja, jopa "kuvia" (ks. tuotteesta "kasvavat kukinnot")
Mahdollisimman vähäiset varjot: valaistuksen merkitys
Kuvaustekniset seikat
Objektiiviksi valitsin 28mm objektiivin ja pyöröpolarisaatiosuotimen, jolla mahdollisia ylimääräisiä kiiltoja ja heijastumia pystyisi paremmin hallitsemaan. Pääsin myös testaamaan kuvissa valkotasapainon optimointia harmaakortin avulla, joka osoittautuikin suorastaan korvaamattomaksi juuri tällaisissa valkoisella taustalla kuvattavissa tuotekuvissa!
Ennen valkotasapainon optimointia Lightroomissa
Valkotasapainon optimoinnin jälkeen
Yksi suurimmista oivalluksista Pinterest-benchmarkkauksen myötä oli se, miten suurta roolia tavoittelemani tapaisissa flat lay -kuvissa valaistus näyttelee, ja niinpä pureuduin valaistusteknisiin asioihin hyvissä ajoin ennen kuvausten alkua tutkimalla videoita ja tutorialeja aiheesta. Allaolevan videotutorialin koin projektini kannalta hyödyllisimmäksi työkaluksi.
Flat lay -kuva kaipaisi varjojen mahdollisen tehokkaaksi eliminoimiseksi useita jatkuvan valon lähteitä tai vaihtoehtoisesti kohtisuoraan ylhäältäpäin tulevan valonlähteen. Käytössä vain yksi soft box, joten valaistuksen viritys vaati jonkin verran MacGyverismia.
Varjoja taltuttamaan tarvittiin vielä toinen valonlähde, mutta softboxien ollessa kortilla apuun valikoitui ledilevy.
Alkuperäisenä suunnitelmana oli käyttää kuvauksissa flat lay -jalkaa, mutta suljinajasta saatiin valaistusolosuhteiden ja riittävän pienen aukon (f8,0) avulla riittävän nopea myös käsivaralla kuvaamiseen, ja käsivara palvelikin paremmin myös valaistusteknisten kikkailujen takia.
Käytännössä kaikki kuvat otettiin pystysuuntaisina, sillä ko. kuvat tuotettiin Instagramiin.
Sommittelun suunnittelu
Kuvattavat tuotteet olivat tuotelainoja asiakkaalta ja muu rekvisiitta näissä kuvauksissa koostui luonnollisista raaka-aineista, jotka valitsin tutkimalla tuotteiden sisältämiä raaka-aineita. Visio sommitelmista oli kehkeytynyt päässäni, mutta suunnittelin testisommitelman kullekin kuvattavalle tuotteelle ennen kapa-levylle viemistä. Tässä kohtaa oli hyvä myös testailla erilaisia sommitelmia ja pieniä muutoksia.
Testisommitelmien rakentelua
Kuvausten edetessä heräsi ajatus myös mustan taustan testaamisesta ja musta kapa-levy toimikin varsin herkullisesti, niinpä tuotin kunkin sommitelman myös mustalla taustalla.
Kuvankäsittely ja optimointi
Kuvat käsiteltiin ja optimoitiin Instagramia varten lopuksi Lightroomilla. Mainitsemisen arvoista muokattavista arvoista:
valkotasapainon optimointi
kirkkaus/valkoiset/mustat
"Käänteinen vinjetti"
Tuotteiden etikettien tekstien selkeytys sivellintyökalulla
Kuvia viedessäni tallensin niistä myös Instagram-optimoidun 1080x1080px muodon, jossa resoluutiona 72px/inch.
Photoshopin korjaussiveltimellä poistin vielä kuvista pieniä harhahippusia yms.
Valaistustekniikka: flat lay -kuvien valaistuksen tekniikka ja sen rakentaminen niukemmallakin varustuksella
Taustavärin vaikutus flat lay -kuvissa: kirkas valkoinen ja syvä musta tuovat molemmat kuvattavan tuotteen hyvin esiin, mutta täysin eri tavoin ja eri fiiliksellä.
Harmaakortti/valkotasapainon optimointi!
Kuvankäsittely: käänteinen vinjetti ja midpointin säätäminen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti